راهنمای خرید دوربین مداربسته

راهنمای خرید دوربین مداربسته

تصور کنید که برای منزل ، محل کار ، انبار و امثالهم  بنا به هر دلیلی نیاز به مانیتورینگ لحظه‌ای دارید. با وجود تنوع بسیار زیاد دوربین‌های مداربسته، برندها، کیفیت‌ها و قیمت‌های مختلف چگونه می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب نمایید؟برای تجربه یک خرید خوب در این زمینه بهتر است اطلاعات و شناخت پایه‌ای از انواع دوربین‌های مداربسته و ویژگی‌های بارز هر مدل مانند قابلیت دید در شب، تکنولوژی و برند سازنده آن داشته باشید. در این مقاله توضیحات کامل و جامعی در ارتباط با انواع دوربین‌های مداربسته و  لوازم جانبی آن‌ها برای انتخاب درست‌تر سیستم‌های امنیتی داده شده است.

مواردی که در تهیه یک دوربین مداربسته باید در نظر گرفت:

1.نیازسنجی جهت خرید دوربین مداربسته ارزان و مناسب
2. انتخاب نوع دوربین مداربسته
3. نوع و کیفیت چیپ تصویر دوربین مداربسته
4. تشخیص میزان نور محیط جهت خرید دوربین مداربسته مناسب
5. رزولوشن دوربین مداربسته
6. انتخاب نمایشگر برای سیستم نظارت تصویر دوربین مداربسته
7. خرید دستگاه DVR جهت ضبط تصویر دوربین مداربسته

انتخاب نوع دوربین مدار بسته

با توجه به نیازها و محیطی که قصد نصب دوربین مداربسته دارید، باید دوربین های مدار بسته ای انتخاب و خریداری کنید که با نیازهایتان مطابقت داشته باشد.

دوربین های مدار بسته در سه نوع آنالوگ و تحت شبکه  و بی سیم تولید می‌شوند که هر کدام  ویژگی‌های خاص خود را دارند و از امکانات متفاوتی بهره می‌برند.

دوربین مداربسته AHD

دوربین مداربسته AHD یک استاندارد نظارت تصویری تلویزیونی با کیفیت بالا است که از کابل کواکسیال برای انتقال ویدئو HD از دوربین های مداربسته به DVR های AHD استفاده می کند. AHD از پروتوکل های ویدئویی HD 720p و 1080p پشتیبانی می کند. شما می توانید انواع مختلف دوربین مداربسته AHD را در اینجا پیدا کنید.

دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین مدار بسته آنالوگ دوربینی است که تصاویر را به صورت آنالوگ فیلم برداری می‌کند و سیگنال آنالوگ را روی کابل کواکسیال منتقل می‌کند. دوربین مدار بسته آنالوگ باید به وسیله کابل کواکسیال به دستگاه DVR متصل شود. دستگاه DVR سیگنال‌های آنالوگ تصویر را دریافت کرده و آن‌ها را به سیگنال دیجیتال تبدیل و ذخیره می‌کند. دوربین مدار بسته آنالوگ انتخاب مناسبی برای نظارت بر اماکن با هزینه نسبتاً پایین‌تری نسبت به سیستم نظارتی دوربین مدار بسته دیجیتال است. 

دوربین مداربسته بیسیم

از آنجا که قیمت دوربین مداربسته وایرلس نسبت به قابلیت‌هایش مقرون به صرف است، مردم روز به روز بیشتر به خرید دوربین مداربسته بیسیم (Wifi-Wireless) برای ایمن سازی خانه و محل کار خود، ترغیب می‌شوند. آخرین دوربین های مدار بسته وایفای HD یا دیجیتال موجود، به دلیل عدم تداخل سیگنال با دیگر دستگاه های موجود در محیط و افزایش کیفیت ضبط صدا و تصویر، در بازار محبوب شده و در نتیجه از فروش خوبی برخوردارند.

دوربین مدار بسته تحت شبکه

 دوربین های مدار بسته تحت شبکه تصویر را به صورت دیجیتال فیلم برداری می‌کنند و سیگنال دیجیتال تصویر را روی کابل شبکه Twisted Pair ارسال می‌کنند. دوربین مدار بسته تحت شبکه کافی است که به شبکه کامپیوتری موجود در محل مورد نظر متصل شود و نیازی به اتصال مستقیم ندارد. دوربین مدار بسته تحت شبکه برای مدیریت و کنترل تصاویر باید به دستگاه NVR متصل شود. دستگاه NVR تصاویر ارسالی روی کابل شبکه را دریافت کرده و امکان مدیریت و ذخیره آن‌ها را فراهم می‌کند. دوربین مدار بسته تحت شبکه نیاز به کابل برق جداگانه ندارد و انرژی مورد نیازش را با استفاده از قابلیت PoE یا برق روی اترنت تأمین می‌کند. این مسأله باعث کاهش مقدار کابل مصرفی و هزینه کابل کشی می‌شود.

انواع دوربین ها

دوربین‌های نظارتی در شکل‌ها، ابعاد و انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام برای استفاده در محیطی خاص، با ویژگی‌های مخصوص به خود ساخته شده‌اند. در ادامه‌ی مطلب راهنمای خرید دوربین مدار بسته، به معرفی این دوربین‌ها می‌پردازیم

دوربین مدار بسته دام: دوربین مدار بسته دام دوربینی است که به شکل گنبدی شکل ساخته می‌شود. این نوع دوربین قابلیت نصب زیر سقف را دارد و زاویه آن در ابتدای نصب تنظیم می‌شود. این دوربین برای نظارت فضاهای داخلی بسیار کارآمد است. دوربین مدار بسته دام از تنوع امکانات بهره می‌برد.

دوربین مداربسته بولت: دوربین مدار بسته بولت دوربینی است که به شکل استوانه‌ای ساخته می‌شود. این دوربین انعطاف بسیار زیادی در محل نصب دارد. می‌توان این نوع دوربین را در هر مکانی به دیوار، ستون، و حتی به حصارها نصب کرد. دوربین مدار بسته بولت قابلیت تنظیم آسان زاویه دید پس از نصب را دارد و با سهولت می‌توان زاویه دید دوربین مداربسته بولت را تغییر داد. دوربین مدار بسته بولت با امکانات متفاوت و در رده‌های مختلف تولید می‌شود.

 

دوربین مدار بسته اسپیددام: دوربین های مدار بسته اسپیددام همان‌طور که از نامشان پیداست، دوربین مداربسته نوع دام هستند اما با امکانات پیشرفته‌تر. دوربین های مدار بسته اسپیددام مجهز به قابلیت تغییر زاویه دوربین به صورت اتوماتیک هستند. سیستم نظارتی دوربین مداربسته اسپیددام مجهز به تجهیزات کنترل کننده زاویه دوربین است و به راحتی می‌توان از اتاق کنترل سیستم دوربین مدار بسته با جابه‌جا کردن یک دسته زاویه دوربین را به صورت دلخواه تغییر داد. این مدل دوربین‌های مداربسته غالباً دوربین‌های گران قیمتی هستند.

 

دوربین های صنعتی:استفاده از این دوربین در بازار ایران برخلاف نامش، منحصر به مصارف صنعتی نیست. نام اصلی این دوربین ها Body Camera می باشد و به شکل مکعب مستطیل هستند. به طور معمول قابلیت تعویض لنز برای این دوربین ها در نظر گرفته شده است و از آن ها بیشتر در جاهایی استفاده می شود که زوم یا فکوس خاصی مدنظر باشد.

دوربین های مینیاتوری:دوربین مینیاتوری یا Mini Camera همانگونه که از نامش پیداست دوربین مداربسته کوچک موجود در بازار است. این نوع دوربین بیشتر به عنوان دوربین مخفی به کار می رود.

دوربین مداربسته ۳۶۰ درجه یا Fish Eye :این نوع دوربین ها در سقف نصب می شوند و می توانند تصویری ۳۶۰ درجه از مکان را در اختیار کاربر قرار دهند. با توجه به نوع لنز آن ها، تصویر ارائه شده توسط آن ها دایره ای است. مزیت این دوربین ها نداشتن نقطه کور است و تمامی فضا را تحت پوشش قرار می دهند.

شاید شکل ظاهری آن ها شبیه به انواع دام باشد اما با توجه به اینکه این تقسیم بندی از نظر انواع دوربین مداربسته بر اساس شکل ظاهری است، باید بگوییم اگر دو دوربین دام و دوربین مداربسته ۳۶۰ درجه را در کنار هم قرار دهید متوجه می شوید آن ها چقدر با هم متفاوت هستند.

دوربین های چشم ماهی کابردهای گسترده ای دارند و در محیط هایی مانند سالن های بزرگ، سوله ها و فضاهای تفریحی بزرگ کاربرد دارند. به خاطر داشته باشید این دوربین ها قابلیت دید در شب ندارند و برای مکان هایی که نور کمی دارند، مناسب نیستند.

دوربین مداربسته مکعبی یا Cube :دوربین های مداربسته مکعبی یا همه کاره قابلیت های بسیاری را در قالب یک سیستم جمع و جور فراهم می کنند. معمولا برای مکان هایی که نیاز به یک سیستم کوچک و ارزان دارند که امکانات بالا هم در اختیارشان قرار دهد، مناسب است.

برخی از دوربین های کیوب دارای میکروفون داخلی و اسپیکر هستند و عموما برای نظارت اتاق ها و محیط های داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.

امکانات ویژه دوربین مدار بسته

نوع و کیفیت چیپ تصویر دوربین مداربسته

دوربین های مدار بسته با استفاده از چیپ های CMOS یا CCD تصویر محیط را ضبط می‌کنند. در دوربین های مداربسته قدیمی آنالوگ از تکنولوژی CCD ولی در دوربین های مداربسته جدیدتر مثل دوربین مداربسته HD و دوربین مداربسته IP ساخت برندهای روز دنیا مثل هایک ویژن، داهوا، ورتینا و… از تکنولوژی CMOS استفاده می‌شود.

معمولا هرچه اندازه و کیفیت تصویر دوربین مداربسته بالاتر باشد، قیمت دوربین مداربسته نیز بالاتر است.

تشخیص میزان نور مناسب محیط دوربین مدار بسته 

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب و خرید دوربین مداربسته، مشخص کردن سطح نور محیطی است قصد نصب دوربین مداربسته دارید. مقیاس اندازه‌گیری سطح نور محیط Lux است. هرچه عدد Lux پایین‌تر باشد، دوربین مداربسته به نور کمتری برای ضبط تصویر با کیفیت و واضح احتیاج دارد.

لنز دوربین: لنزهای متفاوت دوربین مداربسته کاربری های متفاوتی برای دوربین ایجاد می‌کنند. لنزی که عموماً در دوربین‌های مداربسته استفاده می‌شود لنز ثابت است. انواع لنزهای وریفوکال، زوم و موتورایز در دوربین های مدار بسته تعبیه می‌شوند که هر کدام امکانات متفاوتی را برای سیستم نظارتی در اختیار ما می‌گذارند. برای بزرگنمای با وضوح بالا باید از دوربینی با لنز زوم استفاده شود. برای تصویری با وضوح مناسب در هر فاصله باید از دوربینی با لنز موتورایز که به صورت اتوماتیک عملیات فوکوس را انجام می‌دهد، استفاده شود. لنزهای وریفوکال نیز برای مکان‌هایی که برای دریافت تصویر صحیح نیاز به تغییر دیافراگم و فاصله کانونی است استفاده می‌شوند. دوربین های مداربسته با لنز ثابت قیمت کمتری نسبت به دوربین های مدار بسته با لنزهای دیگر دارند.

دید در شب: قابلیت دید در شب با استفاده از پرتو مادون قرمز و لامپ‌های IR در بیشتر دوربین‌های مدار بسته وجود دارد. قابلیت دید در شب به معنی تصویر برداری در تاریکی مطلق است. تفاوت دوربین های مدار بسته در قابلیت دید در شب به اندازه عمق فاصله ثبت تصاویر در تاریکی مطلق مربوط می‌شود. هر چه میزان فاصله دید در شب یک دوربین مدار بسته بالاتر باشد قیمت بیشتری دارد.

Alireza Mahintorabi
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *